chop chop



jag är uppvuxen i ett hem där det ätits mycket sparsamt med fläskkött, och eftersom männsikan är ett vanedejur så har det blivit fortsatt lite av den varan även sedan jag flyttade hemifrån. en gång tidigare, för att vara exakt, har jag tillagat gris (hemma) under det här årtusendet. men idag har vi brutit trenden och ätit tomat- och salviabräserade fläskkotletter med rostad blomkål och ljummen linssallad. (hade säkert funkat finfint med qournfilé också, om man är lagd åt det hållet.)

för övrigt: varför har jag inte skippat riset och satsat på rostad blomkål tidigare? varför använder jag aldrig salvia när jag lagar mat? varför bräserar jag så sällan? och varför behöver jag resten av kalamataoliverna på lördag så att jag inte kan mumsa i mig dem framför tv:n ikväll?

Kommentarer
Postat av: Anne

Gud vilken restaurang-lyx-mat ni får varje dag! Är det inte jobbigt/svårt att laga ens? :) Rostad blomkål lät gott, hur gör man det? :)

Postat av: Jennie

Värsta restaurangkrubbet hemma på en halvtimme? Jag är så avundsjuk att jag nästan svimmar på er matleverering. Tack för qourntipset:)

2009-04-02 @ 21:33:00
URL: http://metrobloggen.se/salmiak
Postat av: jonna

anne: nej, recepten är egentligen inte särskilt komplicerade, men jag tycker ibland att de skriver i "fel ordning" så att det blir svårt att tajma så att allt är klart samtidigt.

rostad blomkål är busenkelt att göra: till fyra portioner tar man ungefär ett kilo blomkål (minus rotstocken) och skivar så tunnt man kan. sen lägger man allt i en långpanna tillsammans med lite olivolja och salt och skjutsar in det i ugnen på 200 grader i ungefär en kvart.



jennie: nja, det tar nog lite längre tid än en halvtimme (iallafall om man har en bebis som klättrar på en samtidigt), men det blir förvånansvärt lyxigt i förhållande till arbetsinsats och tidsåtgång.

2009-04-02 @ 22:12:31
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: jonna

vad är förresten oddsen att era kommentarer är postade exakt på sekunden samtidigt?

2009-04-02 @ 22:13:21
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback