allting är relativt

att (som mamma) välja att jobba utanför hemmet när man har en "liten" bebis är sannerligen ett outtömligt samtalsämne. att dessutom tycka att det är skönt att komma hemifrån med allt vad det innebär av att få lite egentid och att faktiskt hinna sakna och vara saknad är på gränsen till vulgärt.
näväl, på lunchen idag snicksnackade jag lite med en kollega som trodde att det nog är många mammor som egentligen inte har tålamod och pedagogisk läggning nog att njuta av att gå hemma i ett och ett halvt år eller mer. men eftersom det är strängeligen förbjudet att ens fundera i de banorna så vågar de inte erkänna det förrän barnen är stora och
krimtänket är preskriberat. kollegan hade hur som helst själv börjat jobba några enstaka pass när hennes barn var runt tio månader, och det hade varit så skönt och funkat så bra. trots att hon också ammade väldigt länge. hur länge är då väldigt länge? tre-fyra år? fel. i det här fallet är ett år är väldigt länge. who rekommenderar att man ammar i två år eller mer.
vad var det som hände där? varför betraktas man som ett freak, för det gör man – kom inte och säg annat, om man inte slutar amma på ungens sexmånadersdag? och varför anses det ok att sluta amma så att man kan åka på kielkryssning och supa skallen av sig när man har ett spädbarn hemma, medan det inte är ok att klippa sig och skaffa sig ett jobb samtidigt som man fortsätter att amma?

hej förresten alla ni som inte ammar era barn, det här skriver jag inte för att racka ner på er, jag vill bara ha svar på varför det är mer ok att inte amma sitt barn än att göra det.

Kommentarer
Postat av: em

teori; självständighet. att vara självständig (även från sitt/sina barn) smäller högt i dagens sh. det är även folk med självständighetstänket som något år senare bombar in sina barn på förskolan med härliga 7-17 dagar. mamma (och pappa med för den delen) behöver ju faktiskt egentid. egentid - 2000talets ledord.

2009-04-25 @ 10:13:09
Postat av: Martina

Just det där med att amma tills ungen är 2 år eller mer är väl WHO:s rekommendation i u-länder? Där modersmjölken verkligen är livsviktig eftersom vattnet oftast är så dåligt.

Postat av: jonna

em: får man ens ha sina barn på förskola mer är vad man "behöver", alltså mer än den tid man jobbar och förflyttar sig till/från jobbet?



martina: rekommendationen gäller generellt, men naturligtvis är det mer avgörande för barnets väl och ve att man ammar så länge som möjligt om man bor någonstans där det är brist på rent vatten och näringsrik mat.



men egentid och u-länder i all ära, jag undrar fortfarande varför det är ok att hacka på den som faktiskt väljer att följa who:s rekommendation? vem drabbar det om jag fortsätter amma ett tag till? det är ju inte direkt skadligt för varesig mig, hrönn eller omgivningen.

2009-04-25 @ 14:47:23
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: em

nej. men det har aldrig hindrat någon.

2009-04-25 @ 18:22:42
Postat av: Elizabeth

Hej. Nu lägger jag mig i igen. Som inte har några barn och som inte vet nånting. Är det inte bara så att folk som inte har med saken att göra gärna vill vara med och peta och tycka och veta bättre än andra? Det blir väl inga fel på barnen som slutar amma vid sex månader? Det är ju inte så att man slutar ge dem mat eller? Det blir väl inga fel på barnen som ammas längre heller? Amma på bara... eller låt bli. Du känner ditt lilla gos bättre än någon annan.

2009-04-25 @ 19:48:12
Postat av: jonna

precis, när det kommer till saker som har med barn att göra vill folk väldigt gärna vara med och tycka och tänka och peta. jag skulle gärna bara fortsätta att köra mitt race, men folk har lite svårt att ta att jag inte kan boka upp mig hur och när som helst.

och nej, självklart blir det inget fel på barnen som inte ammas. jag tycker bara att det är lite crazy att det är såpass mycket norm att sluta amma tidigt att vi som gärna fortsätter ska behöva försvara vårt beslut. och jag ammar inte offentligt så jag förstår inte varför folk blir så provocerade.

2009-04-25 @ 20:16:41
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: jonna

nu verkade det ut som att jag var trängd och bitsk såg jag. det var inte meningen.

2009-04-25 @ 20:18:13
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: em

btw - vilka är "folk"?

2009-04-25 @ 21:54:12
Postat av: jonna

tja... kollegor (heter det så när man jobbar på samma arbetsplats men inte tillsammans förresten?) och andra arbetsrelaterade bekantskaper, kompisars kompisar, folk som skriver böcker om barn, folk som blir intervjuade i glansiga tidningar... osv.

2009-04-25 @ 23:04:53
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: em

ah. tänkte ett tag att det var främlingar på stan som spontant hoppade på dig, men då är jag med.



kollegor... googla.

2009-04-26 @ 16:33:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback