var anmäler man sig till mammatävlingen?

nog för att det är fantastiskt att elsa kan klappa händerna i sömnen, men kan/kunde era barn äta själva, med sked, vid åtta månaders ålder? nej, just det. men det kan min hemul!
påståendet bygger på att hon greppade skeden, körde ner den i skålen, fiskade upp en skopa gröt och stoppade den i munnen - två gånger i rad! och i egenskap av enväldig domare avgör jag att det räknas som att äta själv.
detta gör mig såklart mycket mallig, särskilt då tant emilie berättat för mig att många föräldrar förväntar sig att hon ska mata deras barn då de är (mer än) dubbelt så gamla och skolas in på "hennes" förskola.

Kommentarer
Postat av: Eva

Oh, shit;) Så mogen är jag inte ännu. Att jag skulle ge skeden åt min son alltså. Inte för det att jag inte vill att han skall bli stor, utan för det att jag just för tillfället har för litet tid för att ägna mig att stå på alla fyra under köksbordet med en illaluktande trasa i handen.

Postat av: Lina

Nejmen fy vad duktigt! Och det är just äta själv som mest är min ångest inför dagis. Min flicka klarar mycket och kommer klara sig bra socialt och sådär men.... hon kan inte äta bitar! Och hon kan inte äta själv, överhuvudtaget! Och får hon en skål framför sig så bara kastar hon den. Och nuförtiden kan hon inte ens äta om man matar henne. Andra barn går upp i vikt på dagis, min lilltjej kommer tyna bort. Kanske kan Hrönn antingen gå på samma dagis och mata henne, eller lära henne? Vi kan starta studiecirkel!

2009-01-28 @ 15:01:17
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: Em

frun ligger bra till för en vinst, men - finns det någon som påbörjat pottperioden kan det hända att du blir brädad :)



vi kan ju stråla samman och utbyta baciller, just nu har jag bihåleskit att erbjuda, nästan lika bra som feber och flunsa...

2009-01-28 @ 21:33:10
Postat av: Lina

Jag ska springa ut och köpa en bättre potta (vi har ikeas, elsa får panikångest av den ungefär) imorgon och potträna järnet ur den där ungen! ;)

2009-01-28 @ 23:04:35
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: jonna

eva: vi har varsin sked, och visst blir det en del krypande under stolen, men jag är inte så noga. köksgolvet är mönstrat, så maten syns knappt.



lina: tricket är att använda en skål med sugkopp under, och nu snackar jag inte ikeas grodtallrik med låtsassugkopp som ungen sliter loss hur lätt som helst utan en riktig (säkert dyr, vi har ärvt vår). och så får man nog räkna med att det kommer ta tid innan det blir något vettigt av "äta självandet", precis som med allt annat ens barn ska lära sig. det är ju inte så att hon äter så bra själv att jag kan sluta mata henne än på länge :)

hrönn kan nog säkert mata elsa förresten, hon kan iallafall trycka upp skedar och servetter och babysmörgåsar o.dyl. i ansiktet på mig när jag är och kryper runt hennes stol med den illaluktandetrasan i högsta hugg.



em: pottan är på g, vi ska bara hitta den.



sådär. världens längsta kommentar färdig.

2009-01-29 @ 11:20:23
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: Lina

Vi har faktiskt seriösa planer på att köpa ett extra sånt där ikea-stolsbord och limma fast en skål på det.... har vi sugkoppar, dyra som billiga, så ser hon det bara som en sport att slita loss dem. Idag störtgrät hon för övrigt i nästan på sekunden en timma. Jag fick sådan panik att sebastian fick komma hem en halvtimma tidigare från jobbet. Så vi har nog förlorat tävlingen redan.

2009-01-29 @ 22:07:52
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: jonna

varför inte? det kan bli lite jobbigt att diska skålen när den sitter fast på en bordsskiva bara :)

2009-01-30 @ 09:35:59
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: Malin

Haha, kolla min blogg (ett av de första inläggen) om du vill se hur min grabb såg ut när han fick äta gröt själv. Var nog runt 7 månader då kanske. Nu (när han är 11 månader) VILL han äta själv hela tiden. Men det mesta hamnar ju utanför munnen om han inte får lite hjälp av mamma eller pappa;)

2009-01-31 @ 18:51:37
URL: http://gottoblandat.blogg.se/
Postat av: jonna

malin: vi har en tallrik med sugkopp till de måltider då hon får äta själv. så vi slipper det värsta grisandet. men jag antar att det bara är att härda ut, för oavsett när man börjar låta henne hålla i skeden kommer det ju se likadant ut. dessutom matvägrar hon om hon inte får äta själv, så det är ju inte mycket vi har att välja på :)

2009-02-01 @ 15:11:54
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback