nu ska jag vara elak en stund

just det, jag har ju fått en ny hjälpreda också. tack för den. föreningen grunden hade troligtvis varit till större hjälp. jag vet inte riktigt på vilken nivå jag ska lägga ribban när jag ger honom uppgifter. att ta fram kaffekoppar och fat och ställa på en serveringsvagn brukar gå ganska bra, utom i morse när han hörde fyrans flåsiga sportkommentator uttala sig om den fantastiska simmarfemtonåringens nyputsade världsrekord. då släppte han helt sonika allt han hade för händer för att gå närmare och ställa sig och blänga med tom blick. inte för att hela min dag stod och föll med hans insats, tvärtom (förra veckan när han var sjuk njöt jag av varje sekund på jobbet), men lite arbetsmoral kan man ändå väl begära även om han bara är sjutton år (lika gammal som jag var när jag jobbade ensam i ett gatukök och hade ansvar för lås, larm, kassor, cigaretter, öl, heta frityroljor... and so on).
fruktsallad, som vilket förskolebarn som helst brukar ro i land med, har han för övrigt också lyckats misslyckas med. jag gav pojkvaskern en fruktkorg, en kniv, en skärbräda och en skål och sa "du kan väl fixa en fruktsallad till mellanmålet så går jag och packar upp varorna under tiden". tyvärr glömde jag tala om för honom att man brukar ta bort klistermärken, grova skal, kärnor och kärnhus från frukten innan man hackar och serverar den.
annars är han väl helt ok, förutom att han helt verkar sakna social kompetens, känsla för takt och ton, vidvinkelseende och, som sagt, simultankapacitet.

Kommentarer
Postat av: Martina

Så... en helt vanlig sjuttonårig grabb då?

Postat av: jonna

nja, inte riktigt. den här är lite värre.

2009-07-29 @ 19:23:01
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: Icka

Aspbergers?



Mannen hade en praktikant på jobbet som var typ likadan.

Han fick reda på det efter ca 3 veckor. Då hade han kommit hem och varit apgalen typ varje dag. På mig.

2009-07-29 @ 22:08:58
URL: http://pickeli.se
Postat av: jonna

jag trodde folk med asperger var högpresterande snarare än tappade bakom en vagn.

2009-07-29 @ 22:30:08
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: Martina

Nä, aspisar är snarare högpresterande autister... De kan mycket väl tolka saker så bokstavligt att de aldrig skulle komma på tanken att ta bort klistermärken och kärnhus på frukten om man inte specifikt sagt till om det. Social kompetens och simultanförmåga är inte heller två begrepp som man förknippar med aspergers...

2009-07-30 @ 01:17:37
URL: http://notyourentertainment.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback