bitter, bittrare, bittrast

jag var inte alls bitter när jag vaknade. tvärtom, jag var ganska tillfreds med tillvaron. gick upp i god tid, tog en rask promenad till marklandsgatan (eftersom mitt kvartalskort lagom taskigt planerat gick ut igår – två dagar före lön), köpte hundrakort och satte mig och läste medan jag väntade på bussen, ganska nöjd med livet tills en flåsig gubbuk (det står gubb-buk, inte gubb-kuk. läs om, läs rätt) dök upp och ställde sig en millimeter utanför väntkuren, uppvinds, och varmrökte en level. jag gav honom en blick som tyvärr inte kunde döda. men som en skänk från ovan rullade bussen in tre minuter före utsatt tid och det var min favvochaffis som körde, en sur liten asiat som kör snabbt och bra, som aldrig hälsar på sina passagerare och som skäller som en bandhund på folk som inte trycker på stoppknappen i tid. my kinda guy. också det enda med guldkant som inträffade under återstoden av dagen.

precis som jag misstänkt satt ett par gamla näbbgäddor och häckade i matsalen redan när jag gled in tjugo minuter tidigt, som om vintertid var ett modern påhitt och alltså inte värt att lägga någon vikt vid, och som grädden på moset jobbade en av mina nemesisar.

– är inte gröten klar än?
tio minuter innan min arbetsdag officiellt börjar gör man bäst i att inte kräva någonting alls av mig, särskilt inte att jag ska trolla med knäna, man ska vara glad om jag ens bemödar mig att hälla upp ett glas juice.

– finns det inga ägg?
– nej.
jag har vettigare saker för mig än att koka ägg till personal som är för snål för att betala 12:50 för sin frukost och som ständigt hittar på nya ursäkter för att snylta bara lite pålägg, jag har med mig en skiva bröd hemifrån eller bara lite torkad frukt och solroskärnor till min fil, jag hade ingen müsli hemma.

– frysen behöver frostas av.
ja, jag ska. när ni har lärt er att inte stå som katter i dörren och fundera på vad det var ni skulle ha tills det ser ut som en igloo där inne.

– det här bordet skulle behövas skuras ordentligt undertill.
och du skulle behöva vara tyst, sköta ditt eget jobb och sluta kolla hur bordsskivorna ser ut på undersidan.

fyra bittra timmar senare: rast i personalrummet som uppfriskande nog har sitt friskluftsintag två meter från rökrutan.
– vad läser du? bitter-britta? det låter bekant.
– bitterfittan.
– oj, bitterfittan?!
*nervöst skratt*
heter den så?
– ja.
*tystnad*

eftersom jag kom tjugo minuter tidigt och eftersom jag lyckats stöka undan efter maten och få igång diskmaskinen gör jag mig också redo att gå hem lika många minuter tidigt.
– hejdå, jag sticker nu.
– va? redan?
– ja, jag kom in tidigt imorse.
– va? gjorde du?
du med mig skämta aprillo? du stod ju på precis samma plats för sex och en halv timme sedan och frågade om inte gröten var klar. jämra måcklo!

annars då? jo tack, förutom att leveransen från middagsfrid som ska komma senast tio inte kom förrän tjugo i elva, att det var hål i påsen med halvtinad hajmal och att det låg en bittermandel bland sötmandlarna jag hävde i mig i brist på andra snabba kolhydrater för en stund sedan, så är det alldeles utmärkt. själv då?

---

och bara för att jävlas med mig när jag skulle posta årets suraste inlägg inatt klockan 00:05 så hade blogg.se driftupphåll mellan 00 och 04. tack gud.

---

och nyss, när jag gjorde ett nytt försök, försvann internet. that's right, hela internet försvann, det hade absolut inget med vår nya router (
som jag valt) att göra. och middagsfridorna hade passat på att skicka lammfärs som inte håller till den dag den är tänkt att lagas, hajmal i punkterad påse och möglig rödlök. snyggt.

Kommentarer
Postat av: em

åååh. en sån dag. men vet du? snart är det helg!!

2009-10-27 @ 20:18:18
Postat av: LillaGrå

Men. Du hade ju värsta findagen häromdan och då kommer det alltid något bakslag. Här kom bakslaget och därför kan det ju bara komma motsatsen till bakslag hädanefter!

Diplom till dig om du fatta vad jag skrev vid första läsningen.

Postat av: jonna

em: woohoo!



lillagrå: jag fattade :)

2009-10-28 @ 20:41:09
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback