fiskfitta



"...snippa är ett vanligt dilektalt namn på djur – små gäddor, fåglar, ormar och en viss trollslända kallas alla snippor. snippa kan också vara ett namn på en liten åker eller en båt. många anger betydelsen 'gräddkanna' eller 'skål med öron', och det kan vara en del på en kjol. det kan också vara nästippen, eller öronsnibben som kallas för snippa. gemansam nämnare verkar vara något litet och långsmalt."

hur har jag kunnat missa den fantastiska tidningen språk ända tills nu?! jag var med i en omröstning på bokmässan och som tack får jag inom kort och till rabatterat pris ett (eller två?) nummer i brevlådan och som teaser fick jag ett valfritt gammalt nummer med mig på en gång. jag valde förra årets oktobernummer. hur intressant som helst.

Kommentarer
Postat av: Miss Muffin

Åh, jag älskar Språk! Där får man alltid reda på en massa saker man inte visste om att man undrade över.

Postat av: LillaGrå

Eh.



Skulle precis skriva något i stil med det Miss Muffin skrev men nu hann hon först och då är det ju redan skrivet och då känns det bara fånigt att skriva samma sak. Så jag skriver ingenting. Om språk alltså.

Postat av: jonna

jaha, det var tydligen bara jag som helt hade missat språk.

2009-10-03 @ 22:04:24
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback