go with the flow

idag är det pappafödelsedag här i familjen. jag gick inte och la mig förrän strax innan tolv igår, fast jag hade bestämt att jag skulle vara pigg och utvilad och tålmodig när hemulbarnet vaknade så att jubilaren skulle få sovmorgon och slippa laga frukost, men ibland hör gud bön och lillnos vaknade inte förrän klockan åtta. klockan åtta, god damn it! det, mina vänner, är grejer från lakaträsk det! jag har alltså sovit åtta timmar i natt. jag upprepar: åtta timmar. och inte nog med det, hon var förtjusande trevlig och hjälpsam också. satt på bänken bredvid mig medan jag fixade och donade, åt lite på en ostbit, hjälpte till att mäta upp mjölk och grahamsgryn och att lägga tepåsar i kopparna, gnällde ingenting och följde lydigt mina instruktioner när jag sa att hon skulle bära paketet in till sovrummet och ge det till pappa, utan att riva av snörena, medan jag stod för sjungandet.
efter frukosten skreks och gräts det bara en gång, när jag tvingade på henne en långärmad body under t-shirten hon hade bestämt att hon skulle ha på sig idag (herregud, hur ska det bli i tonåren?), sedan gick vi iväg upp till dammen och matade änder, lekte av oss lite på en lekplats vi inte testat tidigare och på vägen hem stannade vi till vid torget och köpte bullar och bakelser på konditoriet.
en mycket trött och hungrig flicka var på väg att gnälla och trilska igång sig när jag bytte blöja innan lunchen, men med lite bus och en pappa som med perfekt tajming värmt och skurit upp gårdagens ostpaj i lagoma munsbitar vände humöret snabbt uppåt igen. en snutt på sängen ovanpå det och nu sover hon sött, förhoppningsvis en haltimme-timme till så att jag hinner diska innan far kommer från träningen. därefter gofika. och så kanske en drömvinst på lotto ikväll så är vi i hamn sen.

Kommentarer
Postat av: LillaGrå

Gu vilken härlig dag det där lät som! Nu är jag lite avundsjuk...

Postat av: jonna

plötsligt händer det...

2009-10-25 @ 20:53:35
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback