arbetsförnedringen

var på "informationsmöte för ungdomar" på arbetsförmedlingen i morse. vi fick lära oss vad platsbanken är och så tittade vi på en entimmes power point-presentation som in i minsta detalj beskrev de olika funktionerna på hemsidan. mycket givande? nej. mördande tråkigt? ja.

det är svårt att rangordna pest och kolera, men frågan är om inte resan dit var värre.
som den it-räv jag är hade jag besökt västtrafiks hemsida och kollat upp att man kunde ta buss 514 dit och vara vid svingeln i lagom tid för att promenera till arbetsförmedlingen samt röka en cigg och ändå ha ett par minuter till godo. men tji fick jag.

bussen med destination centralstationen gled in på min hållplats och jag klev ombord. det var en fräsch buss. nya säten. ingen kontig lukt. och föraren körde snabbt men ändå mjukt – till partille centrum. där stängde han av motorn och gick ut för att ta en cigg med sin polare. jag som fortfarande var övertygad om att det var frågan om någon slags mellanlandning (något ur kurs, men what the hell...) frågade i mitt minst bitchiga tonläge hur länge vi skulle stå där och fick till svar att om jag skulle till svingeln var det nog bäst att jag bytte till blå express.

sagt och gjort. jag hoppar ombord på nästa buss och stämplar de två extra kuponger det kostar att lämna göteborgs kommun. bussen glider i expressfart längs e20 nästan hela vägen till stan. men i ett rödljus strax innan svingeln får vi motorstopp och blir tvugna att gå den sista biten. jag hann visseligen både röka och promenera, men det var ren tur och den här förortssightseeingen var faktiskt inte vad jag bad om.

nedan följer ett par hälsningar.

västtrafik: jag hötter med näven in your direction.

arbetsförmedligen: jag samarbetar så mycket jag vill, jag är ändå bara inskriven hos er för att inte fredrik och hans posse ska inbilla sig att vi är färre som går arbetslösa med den nya blå "arbetarvänliga" regeringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback