where the streets have no namnes

vi invigde... vi inveg... vi bytte till sittdelen på barnvagnen idag, jag och lillkorpen. ja, hon är över sex månader och har kunnat sitta utan stöd i en månad. ja, det är möjligt att jag är lite efterbliven och bakåtsträvande. anyhow. hemulen var nöjd. och är hon nöjd så är jag nöjd. och vädret var fint. eller iallafall helt ok. så jag gick en sväng för att kolla hur det ser ut häromkring. jag har ju knappt varit väster om centrum innan vi började gå på lägenhetsvisningar här.
efter en stund hamnade vi i något slags höghusgetto och jag tänkte att jag skulle berätta för min sämre hälft hur fint och bra vi har det jämfört med dem som bor på... ja, just det...
vad är grejen med att konsekvent vägra sätta ut skyltar så att folk som vill kunna orientera sig kan få reda på vad gatorna heter? hur hittar folk hem och bort och till varandra där borta? som sagt, vi har det mycket finare och bättre här.
på tillbakavägen gick vi genom ett område där fullkomligt stank saffransbulldeg och som en blixt från en klar himmel sög det till i jultarmen. jag som inte hängt upp en endaste julgardin eller pumla sedan jag flyttade hemifrån för hundra år sedan blev som besatt av julpoltergeisten. jag var beredd att på stående fot övertrassera kontot och fylla lägenheten till brädden med tomtar och bjällerklang. tur att jag inte befann mig i närheten av varesig en kortläsare eller en julpyntsmånglare. nu har det värsta lagt sig men ännu rycker det lite i fingrarna när jag ser apelsinerna som ligger i köket och bara skriker efter mig att jag ska penetrera dem med ljuvligt doftande kryddnejlikor.

Kommentarer
Postat av: anne

haha, det verkar vara vanligt hos nyblivna mammor. Att skapa en tradition kring jul och allt vad det innebär. Jag är inte helt jultokig, men julgardiner, julstjärna och adventsljusstake med 4 ljus finns hos mig. :) Har hört många säga liknande saker som du när deras första barn ska få sin första jul. :)

Postat av: 30+

Hey. Pumla, är det samma sak som julgranskula? Är det dialektalt?

2008-12-04 @ 20:38:41
URL: http://trettioplus.blogspot.com
Postat av: Martina

Pumla är mycket riktigt julgranskula, och det är dialektalt - så säger man i moderlandet, dvs. Norrbotten.



Hehe, jag har faktiskt gjort nejlikeapelsiner i år! De ligger och ser fina ut på ett fat på köksbordet. Idag spritsade jag dessutom kristyr på ett gäng pepparkakor som ska hängas upp i röda band i köksfönstret, och jag har julgardiner (nåja, de är röda iallafall), en julduk (nåja, den är mer julig än sommarduken iallafall), två adventsstjärnor och en adventsljusstake (den sorten med levande ljus). Och några dagar innan julafton åker (plast)granen upp...

2008-12-05 @ 00:51:20
URL: http://notyourentertainment.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Jag har också drabbats.

Vi har ärvt massa tomtar och stuff från farfadern som bodde i huset innan oss.



Mannen hindrade mig när jag skulle ha fram ALLA!

Men det är många, och måååånga levande ljus....

Jag älskar julen nu.

2008-12-05 @ 11:32:38
Postat av: Sara

Flyttat och allt. Vart är det nu om inte bergsjön?

2008-12-17 @ 08:50:58
Postat av: jonna

västerut

2008-12-18 @ 21:38:31
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback