münchausen by proxy-morsan goes shoe shopping

hemulen har fått sitt första par riktiga skor. och sitt andra. hur ofta tar man på sig spenderbyxorna och köper två par skor till sig själv på en dag? aldrig. om man inte heter carrie. eller em. och hur kommer det sig att allt som är litet och gulligt är så roligt att köpa? och hur liten är man om det finns marginal att växa i ett par skor i storlek 19? jag och mitt nilssonska ögonmått trodde att hon skulle dra 21 eller åtminstone 20. men 19 liksom, det verkar ju vara den minsta storleken de har. är min unge extremt petite eller är det meningen att barn inte ska få gå på marken utomhus innan de blivit över ett år gamla?

nu kollade jag på kavats hemsida och fick ångest över att jag är en dålig mamma som har köpt ett par skor som är uppbyggda i hålfoten så att mitt barn kommer få fel på skelettet. fan också. jaha, då var det väl bara att skicka dagens inköp till de sälla jaktmarkerna och köpa ett par riktiga skor för fem gånger så mycket pengar. dessutom skiljer det sex millimeter i innermått mellan kavatpjuxen och skorna vi köpte idag. vad är det för fel på standardiserade storlekar? och varför får man ens sälja barnskor som ger missbildningar? eller är det bara kavat som är onda och hotar med att ens unge kommer bli en krympling om man inte köper deras produkter? nu var det helt plötsligt inte roligt utan bara ångestladdat att handla små söta tortyrredskap. tack för att det är så lätt att vara en bra förälder!

Kommentarer
Postat av: Lina

Ja där håller jag med Kavat, det är en sak som jag tror absolut starkt på, till barn måste man köpa ordentliga skor. Det går liksom inte att gå till skopunkten eller så när fötterna är så små, mjuka och växer så mycket. Deras skelett har ju inte stelnat helt heller! Vi har ett par Pax och ett par Kavat till Elsa och de sitter så himla bra. Tidigare innan hon gick har vi haft några billigare skor mest på kul och de har inte suttit alls bra runt ankeln. Vi har dock haft tur, Paxskorna köpte vi på en rejäl rea så de kostade typ under hundralappen, och Kavatskorna fick vi i födelsedagspresent. Du ska se att Hrönn kommer gilla sina fina skor, de billiga kan hon ju ha kortare stunder när hon riskerar att bli jätteskitig och så.

Postat av: Lina

och Elsa, som ändå på alla sätt är större än Hrönn har antingen en lite stor storlek 20 eller en normal storlek 21, och hon har rätt stora fötter, så det är väl inte så hemskt stort. Jag tror det finns babyskor från storlek 15 eller något men de får inte ordentliga utesulor förrän vid 18-19 någon gång.

2009-04-14 @ 10:32:46
Postat av: em

hehe, guilty as charge.... men jag gillar skor. mycket. tror hrönns skor är finfina på alla sätt, hon hinner med säkerhet växa ur dom innan skelettfelen uppstår :)

2009-04-14 @ 15:53:34
Postat av: jonna





lina: hur visste du att vi hade varit på skopunkten? till mitt försvar vill jag bara inflika följande: det var första (och sista) gången jag handlade där, och visst osade det lågbudget så fort vi kom in genom dörren men jag hade redan gått i hundra affärer och ingen av dem behagade sälja barnskor. nu har jag iallafall beställt ett par snordyra (449 pix) kavatskor och bestämt mig för att göra mig av med ett av paren vi köpte igår. det andra paret kommer nog funka trots allt, de är lätta och har platt innersula och dessutom är de lite mer "gå-bort"-skor och inte tänkta att användas så ofta.



em: jag vågar inte chansa. men jag kan spara dem till dina framtida barn om du är lite mer våghalsig än jag.

2009-04-14 @ 19:02:53
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: Lina

hahaha, det var mer bara ett uttryck :) min brorson har haft skopunkten-skor tidigare(som vi nu har i en låda hos oss men eftersom Elsas exklusiva fötter endast bekläs i märkesskor så ska vi lämna tillbaks dem) och jag tycker de känns klumpiga och inte bra, de sitter inte riktigt bra. Just små sandaler och gåbortskor har Elsa också i mer budgetvariant, det är ju inte de skorna som de ska gå maratonpromenader i (ja, min lillbus har promenerat utomhus i trekvart, vi kom inte jättelångt men för henne var det en evighet). Ett tips för Hrönns allra första gånger gåendes ute är att köpa ett par billiga slit och släng-mockasiner och ha med strumpor undertill. Elsa hade mycket lättare för att gå utomhus i sådana och sen vänjde vi henne lite vid skor gradvis, tog typ bara två veckor :)



jag ska tillägga att jag kan ha skor från skopunkten och Sebbe har tillochmed ett par ecco från skopunkten (ja, jag blev också chockad att de har riktiga ecco) men som vuxen KÄNNER man ju om skorna sitter fel, skaver, är stela osv. Det är svårare med de små som inte kan säga till om det gör ont i foten.

2009-04-15 @ 11:29:16
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: em

haha, då kan du damma av dom om sådär 10-15 år :) äh, va fan, om vi har överlevt alla 80talets goda råd och icke fotriktiga skor gör nog även denna generationen det. jag har inget defekt skelett - har du?



sparkcyklar och bilbarnstolswannabe-barnvagnar däremot, där kan vi snacka möjliga defekter.... dom är icke att lita på.

2009-04-15 @ 22:02:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback