klipp och klistra

som man frågar får man svar, brukar det heta. metrolifestyle har av någon anledning en gås oplockad med amningshjälpen och har efter flera långa samtal klippt och klistrat ihop ett litet debattinlägg som framställer hjälpmamman, och hela verksamheten, i lite lagom dålig dager. och aftonbladet är som vanligt inte sena att ta tillfället i akt att profitera på de upprörda känslorna hos båda lägren. de ger förvisso amningshjälpens taleskvinna anna hertig ett helt pratminus och där hon får chansen att ta avstånd från hjälpmammans personliga åsikter, men journalisten skyndar sig i nästa stycke att påpeka att många mammor [ändå] upplever att det finns en förväntning att man ska amma till vilket pris som helst. no shit?! så länge det finns mormödrar, bvc-sköterskor, arbetskamrater... andra människor överhuvudtaget kommer föräldrar att känna sig pressade att amma, att sluta amma, att testa femminutersmetoden, att laga sin egen barnmat, att bara servera köpegröt, att köpa märkeskläder till sin barn... osv. men det är knappast på grund av amningshjälpen.

det är, hör och häpna, inte så att hjälpmammor ringer upp nyblivna föräldrar för att indoktrinera dem. tvärtom, de svarar efter bästa förmåga när föräldrar, som fått alldeles för många goda råd från alldeles för många experter, ringer och behöver stöd. jag hade också gått igång om någon av mina vänner, eller för all del en helt främmande kvinna, berättade att hennes man försökte få henne att sluta amma mot hennes vilja.

så. jag skulle nog faktiskt vilja höra hela det inspelade samtalet innan jag börjar måla "död åt amningshjälpen"-plakat och klättrar upp på barrikaderna. men det är ju bara jag. och jag är ju, som alla vet, en sån där amningshysterika.

så här bemöter amningshjälpen anklagelserna i sin läsvärda och inte särskilt jämställdhetsfientliga blogg. och så här säger mannen som är gift med hjälpmamman som hörs i inspelningen:
jag är gift med kvinnan som är hjälpmamma i amningshjälpen och som har blivit inspelad. att amning är bäst för barnet är ingen hemmasnickrad teori, det finns vetenskapliga belägg för det. måste bara skriva att min fru har hjälp mammor med alla sorts problem, oavsett om dom vill sluta amma eller fortsätta. det här som är inspelat är bara lösryckta delar av ett långt samtal, som börjar med att den s.k. mamman vill fortsätta amma, medans hennes s.k. man vill ta över hennes amning mot hennes vilja. vad jag vet ska amningshjälpen stödja mammor att amma. hoppas att hela det här samtalet kommer att spelas upp, så får ni helheten. Det som syns eller hörs i media är alltid journalistens bild av sanningen. om du blir uppringd av en journalist som frågar om du slutat att slå din partner, vad svara du då? och vad tror du att det står på löpsedlarna?

för övrigt förstår jag inte varför amning så ofta ska framställas som ett hinder för jämställdhet och/eller att ta upp pappaledighet. i vår familj är det jag som ammar (surprise!) och fadern som tar ut merparten av föräldradagarna och ansvaret för hemulens väl och ve. samtidigt som jag, nu när vi ändå är på smutskastningshumör, vet många familjer (även i min egen "jämställda" generation) där mamman inte ammat alls eller föredömligt nog slutat amma efter sex månader och ändå tagit ut alla föräldradagar, utom de förhatliga öronmärkta "pappadagarna" som fått frysa inne istället eftersom mannen inte haft råd att vara hemma.

Kommentarer
Postat av: Lina

Alltså, jag har absolut inget emot amningshjälpen och innan jag blev inlagd på sjukhuset och fick hjälp med amningen där (som ändå konstaterades inte skulle funka fullt ut men ändå) så hade jag planerat i mitt huvud att jag skulle ta kontakt med amningshjälpen, och blev lugnare av tanken allena. Amningshjälpen = bra, tycker jag alltså. Däremot KAN jag inte tycka att saker som den där hjälpmamman sa var okej. Hon säger säkert en massa bra saker också men det är INTE okej att säga att man skadar sitt barn eller att det är synd om barn som får ersättning. Tänk om den mamman ändå tvingats (pga mjölkbrist eller så) ge sitt barn mjölkersättning en månad senare, ska då hjälpmammans ord eka i hennes öron?



J

Postat av: Lina

Nu klickade jag enter lite snabbt, jag fortsätter:



Jag tror mammor som kunnat amma (jag säger inte att de har lätt för det, för lätt är det inte för alla bara för att man lyckas) kan ha svårt att förstå oss som faktiskt ville amma och faktiskt försökte stenhårt men som verkligen inte kunde och hur det får oss att känna oss när uttalanden som den där hjälpmamman gjorde görs. Det är inte okej, inte på något plan alls. Sen att man säger till en mamma att det inte är okej att hennes man pressar henne eller att peppa en förälder att fortsätta amma, det är en helt annan sak, men det kan till och med jag göra och helt utan att förolämpa människor som använder mjölkersättning. Mitt barn är det fan inte synd om.

2009-08-31 @ 09:15:59
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: jonna

jag håller absolut med om att det uttalandet inte är ok när hon representerar någon annan än sig själv, vilket hon ju faktiskt gör på inspelningen även om hon påpekar att det är hennes personliga åsikt. men jag tycker också att det är jäkligt obehagligt att någon har ringt samtal efter samtal och ställt sjuka frågor (vilket man kan läsa om på amningshjälpens blogg kort innan metrolifestyles artikel publicerades) tills de hittat en hjälpmamma som går i fällan och gör ett sånt här uttalande. jag undrar vad upptakten var.

2009-09-01 @ 23:50:56
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback