viktfixerad

igår var vi och picknickade med mia och lille hjalmar. hjalmar är hälften så gammal, åtta centimeter kortare och lika tung som hemulbarnet. på öppna förskolan träffar hemulen och hennes far ibland en liten egil. när egil var tre månader vägde han lika mycket som hon gör nu. plus åttahundra gram. vad ska det här föreställa? har jag närt (eller låtit bli att nära) en anorektiker vid min barm? grattis sköterskan with no name, du har lyckats få mig att snöa in på det här fullständigt nu.

så här säger förresten annika lantz om att ha en viktväktare i familjen.

Kommentarer
Postat av: Lina

Den Lantz-boken fick jag som talbok av min moster när Elsa var en månad (och jag fyllde år) och är den enda talbok jag tyckt om. Underbar. Jag brukade lyssna på den i Elsas rum och vika tvätt medan hon sov (för på den tiden sov hon i vårt sovrum).



Hur mycket väger Hrönn nuförtiden då? Har för mig att hon inte var en sån lättviktare senast vikt diskuterades, innan senaste gången hos bvc då. Elsa är ju lång och väldigt musklig (alltså, hon har fan definierade armmuskler och när hon vill mig illa så slår hon ner mig lätt som en plätt) och väger kanske 11,5 kg, och hon är ju 17 månader gammal. Så länge de är glada så :) (barnen alltså, bvctanterna skiter jag i)

Postat av: Lina

Såg nu den gamla kommentaren där hennes siffror fanns. Ja men då är det väl inte så stor skillnad på Hrönn och Elsa (eller ja, i proportion då alltså) för Elsa är nog 10 centimeter längre än Hrönn och drygt två kilo tyngre. Nu vet jag inte vad koltbarn väger per centimeter typ, men med tanke på att Elsa får BERÖM för sina vikt-och-längkurvor så borde väl Hrönn i alla fall få komma undan utan skäll? Försök undvika den konstiga bvc-sköterskan nästa gång!

2009-08-24 @ 23:22:44
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: Icka

Jag jublade ju i högan sky när vår lillskit sladdade n på stadiga 10.2 kg på 14 månaderskollan. Då ligger han under på både vikt och längd.

Alltså bara dom följer sin egen kurva och mår bra är det ju inga problem.



Dessutom så är hon ju glad och pigg. Och alldeles underbar....

2009-08-25 @ 07:16:35
URL: http://pickeli.se
Postat av: jonna

lina: jag läste den när jag var gravid, har alltid gillat annika lantz.

nja, hon är ju inte mager, men hon har ju precis som elsa alltid varit smal och det de bekymrar sig över är att hennes viktuppgång börjat plana ut "betänkligt". jag tycker ju personligen inte att det är så konstigt eftersom hon bara vägde drygt två och ett halvt kg när hon föddes, så det är klart att det blev en spurt i början.

bvc-sköterskan kommer jag definitivt undvika, dels eftersom det inte var "vår" sköterska och dels eftersom det är oliver som ansvarar för bvc- besök :) men vad jag "oroar" mig över är vem man skulle vända sig till om man faktiskt började misstänka att något var fel, typ om vi fick för oss att hon var autistisk, sen i utvecklingen på ett eller annat sätt eller något annat mer allvarligt. sköterskorna på vårt bvc har jag noll förtroende för liksom. jag vill ha tillbaks vår gamla sköterska som vi hade i bergsjön, men även om vi bytte tillbaks dit så har hon ändå sagt upp sig (kanske eftersom hon var kompetent och inte passade in i aw-normen).



icka: "problemet" här är ju bara att hon inte följer någon viktkurva alls. på längden och huvudomfånget ligger hon precis på mittenkurvan som hon alltid gjort, men vikten har planat ut från mittenkurvan till en under förra gången och nästan två under denna gången.

2009-08-25 @ 19:22:10
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback