flu party?

jag tar tillbaks allt jag sagt om att dignelius d.y. varit sjuk tidigare. nu har hon varit risig i en vecka och idag är andra dagen med över 39 graders feber. panodil hjälper visserligen för stunden, men efter ett par timmar är febern lika hög igen. nattsömn är inte att tala om.
det är nog plågsamt för mig att känna hur det rosslar i bröstet på henne när jag håller händerna på hennes lilla lilla bröstkorg. hur det känns för henne orkar jag inte ens tänka på. att ungen, som annars roterar som en elvisp när man håller fast henne, snällt  ligger kvar och vilar när jag bäddar ner henne under en filt i mitt knä säger väl en del om hennes allmäntillstånd.

om det är någon som vill ha årets influensa avklarad är det bara att ta med lite gofika och komma förbi. jag bjuder på kaffe.
jasså? var det bara med vattkoppor man gjorde så?

(ps. emilie, tacka din lyckliga stjärna för att du avböjde mitt dejtförslag i söndags.)

Kommentarer
Postat av: Lina

Om hennes feber går upp över 39, upp mot 40 och sådär så är mitt stora tips: ipren! Elsa tar ju bara suppar och tyvärr måste man dela ipren-supparna, men när hennes feber var över 40 grader så fick vi inte ner den med alvedon, och då fick vi veta att ipren skulle vara mycket mer effektiv mot riktigt hög feber. Annars hoppas jag bara att din lilla tös kryar på sig! Det är hemskt när de är sjuka! (min lilla mullvad är sjukt förkyld men slipper feber och allt det hemskaste)

Postat av: jonna

tack för tipset!

jo, jag läste på internix igår att man kan ge ibuprofen från sex (eller sju?) månader, men jag har inte varit och införskaffat det ännu. (jag är också rätt risig, så jag orkar inte gå ut.) vet du om ipren finns i flytande variant också?

2009-01-27 @ 12:03:43
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: Lina

Oj kom just på hur liten lilltjejen är, för supparna är från 8 kilo. Men hon vägde mer än så väl, tycker jag mig minnas att du berättade. Enligt iprens hemsida ska det även finnas flytande: _10452.aspx" rel="nofollow">http://www.ipren.com/Ipren_10452.aspx Då tycker jag det är lättare att dosera, typ om man bara vill ge en halv dos någon gång eller så också. Tyvärr kräks mitt kräksbarn av oral suspension som det så vackert heter :)

2009-01-27 @ 12:45:48
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: jonna

hon väger offantliga 8,4 kg nu, så hon kvalificerar sig för suppar, men så länge det går att få i henne den *krax krax* orala suspensionen så kör jag helst på det.

2009-01-27 @ 14:13:00
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: Em

ja, nöjer mig med min flunsaperiod (som helt klockrent prickade in julen), vill inte ha tillbaks det! 39,4 grader i 6 dagar, var inte så kaxig... förstår att det inte är så kul med sjuka dottern, men tänk vilket immunförsvar hon jobbar upp!

2009-01-27 @ 16:27:16
Postat av: Lina

ja alvedonsuppar och sånt kan de ju ha från betydligt lägre vikt men inte ipren så jag tänkte mer om all ipren, även den flytande, var från 8 kg eller så. Jag skulle också helst ge flytande, mer praktiskt :)

2009-01-27 @ 19:50:27
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: Icka

Om jag får vara med och beklaga mig över sjukt barn så säger jag bara att Guslingen har haft tre förkylningar och 1 stycket magsjuka sedan mitten på december.

Yiii-bloody-HAAA!!!

Jag är lika pigg och levande som Luca Brasi....

2009-01-27 @ 20:02:51
Postat av: Lina

Barn är verkligen härliga!! Elsa har haft ungefär en och en halv frisk vecka (och då räknar jag in 40 graders feber pga tänder som frisk) sen hon var sju månader... det börjar bli gammalt så att säga, jag tycker hon kan ta och skärpa sig snart. Den senaste förkylningen lyckades hon ju skaffa sig hemma, den är inte ens resultatet av lekdejt eller öppna förskolan. Då finns det ju ingen anledning alls liksom.... (gnäll gnäll gnäll)

2009-01-28 @ 07:41:28
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: jonna

em: ja, jag försöker trösta mig med det. och vilket immunförsvar jag jobbar upp nu när jag hålögd driver runt som en osalig ande med just 39,4 grader.



lina: ingen aning, jag har lite svårt att ta till mig skriftliga instruktioner i mitt eget febriga tillstånd, men jag skulle gissa på att 8-kilosgränsen främst gäller supparna som väl är mer svårdoserade?



icka: du får vara med och beklaga dig :)

2009-01-28 @ 11:38:26
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback