clawfinger

huuur är det tänkt att man ska få ungens naglar klippta egentligen? ska jag vara tvungen att smyga mig på och skjuta henne med bedövningspilar genom ett sånt där blåsrör för att hon ska hålla sig såpass lugn att ingen av oss kommer till skada under manikyrsessionen? kan jag kanske lämna in henne på någon form av trimning, som man gör med hundar? eller ska jag bara accepterat att hon odlat klor och låtsas som att det är helt i sin ordning? hur bemöter jag situationen när hon börjar klösa på möblerna och bokstavligen klättra på väggarna?

Kommentarer
Postat av: Anne

Gör det när hon sover :)

Postat av: jonna

det värsta är att inte ens det funkar. hon har ett sjätte sinne för när man har lyckats sikta in saxen och precis ska till att klippa. precis då rycker hon undan handen eller foten.

2009-07-08 @ 20:06:05
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: mikkan

du får göra som man gör med hundar!!! börja med att bara hålla saxen mot fingrar/tår. gör det 1 sekund till att börja med, sedan ökar du tiden...



sedan får du belöna henne med sånt som hon reagerar positivt på varje gång hon håller kvar hand/fot tills du väljer att ta bort saxen, även om det bara är en sekund.



sedan kommer nästa steg, var glad om du lyckas klippa ena stortån, och ett långfinger, men gör du lite varje dag så håller du ju det trimmat :D



så har jag gjort med mina grisar. men har jag nämnt att båda är paniskt rädda för kloklipparen? så här använder vi fotfilens grova sida för att slipa klorna haha!

2009-07-08 @ 21:28:12
Postat av: Lina

Vi har haft lite samma problem från att Elsa blev ett ungefär, de blir väl mer medvetna om vad man gör då. Nu är det bättre för jag började försöka göra det till en lek, jag säger typ "klipp klipp" och klipper lite med nagelklipparn i luften, sen gör jag samma sak och klipper i nageln och fortsätter så med alla naglar. Då tycker hon det är rätt kul faktiskt och nu behöver jag inte ens "leka" nagelklipp-klipp varje gång utan bara när hon är på dåligt humör.

2009-07-09 @ 11:59:17
URL: http://linita.blogg.se/
Postat av: jonna

mikkan: tyvärr är hon inte lika lättlurad som dina bebisar, hon vet när det är skaprt läge, men bortsett från det tycker jag att det låter pedagogiskt och bra.



lina: "klipp, klipp i luften" är en jätterolig lek. "klipp, klipp i nageln" är det inte. idag fick vi iallafall tre klor klippta när hon däckade av en stund, sen började hon med ryckandet igen.

2009-07-09 @ 20:26:18
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback