/ignore

när man blir förälder får man gott om tillfällen att odla den lite ödmjukare sidan av sin personlighet och träna upp sitt tålamod. ibland blir jag alldeles imponerad av mig själv. ibland blir jag det inte. vissa saker kommer för evigt fortsätta driva mig till vansinne, hur vuxen jag än blir i andra hänseenden, som när ens unge ignorerar en till exempel. nu snackar jag alltså inte lite gammalt hederligt trots, utan det där att inte med en min antyda att man hört eller sett den som tilltalar en. jag får fan rashan.

– kom så går vi och äter kvällsmat!
*ingen som helst reaktion*

– ska vi ta på pyjamasen?
*ingen som helst reaktion*

– vill du ha snutt innan du går och lägger dig?
*ingen som helst reaktion*

har man inte själv barn tänker man antagligen något i stil med men det är väl bara att bära med sig ungen ut i köket/dra på den där pyjamasen/visa pattarna. ack nej. då inträder genast den lealösa och ylgnällande fasen. förvisso bättre än det totala dödläget som nyss rådde, men ändå inte särskilt konstruktivt.
återstår gör bara att spela med och ignorera tillbaka en stund för att sedan gå iväg och hitta på något som låter oemotståndligt intressant. spola i en vattenkran, starta mikron, blogga, ringa ett samtal... när man sedan väl har lyckats fånga hennes uppmärksamhet fintar man genom att blixtsnabbt avsluta det man håller på med, låtsas som att det regnar och innan hon hinner börja fundera på vad hon missat föreslå den aktivitet man var ute efter från början. förvånansvärt ofta funkar det, än så länge, men hur länge till?

Kommentarer
Postat av: Anne

För oss funkar det än så länge att säga typ "då gör jag det". T.ex:

-Kom så går vi upp och borstar tänderna.

ingen reaktion eller nekande svar.

-Då gå jag upp själv då.

Och så går jag. Då blir hon helt tokig och vill såklart följa med.



Men som sagt. Det kommer ju inte att funka för evigt.

Postat av: Anne

när jag skrev stjärnor runt "ingen reaktion" så blev det visst fetstilt. Det blev det ju inte för dig! jaja..

2009-10-28 @ 21:57:25
URL: http://annesyr.blogspot.com
Postat av: jonna

kanske funkar det bättre eftersom du faktiskt går din väg, till en annan våning till och med. vi bor på 50 kvadrat så hrönn vet ju att jag är i närheten även om jag inte syns, så länge hon inte hör ytterdörren, och alltså behöver hon inte följa efter och kolla mig (förrän jag gör något spännande).

2009-10-29 @ 16:12:22
URL: http://dignelius.blogg.se/
Postat av: Ivana

Jag känner mig rätt så redo att ha barn. Ungefär samma problem brukar jag ha både med min make och mina katter så jag har fått många års träning i att ha tålamod :)

2009-10-29 @ 16:34:00
URL: http://ivanalipovac.com
Postat av: jonna

i say go for it!

2009-10-29 @ 20:34:53
URL: http://dignelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback